IMVISO-GINKA-500-Futsal-JR-bleu-fonce-PE
IMVISO-GINKA-500-Futsal-JR-bleu-fonce-PE

ALLE KINDEREN AAN DE SPORT!

Voldoende beweging is ook voor ons jonge volkje van belang. Motiveer je kind dus zeker om aan sport te doen. Maar push niet, want het moet wel plezant en positief blijven. Hoe pak je dat aan, die uitdagende evenwichtsoefening? Een aantal gouden tips!

 

1. VRIJHEID BLIJHEID

Laat je kind vrij in welke sport het wil doen. In de mate van het mogelijke natuurlijk, want jij kiest als ouders wel hoeveel tijd jullie eraan besteden en hoe ver je ervoor wil rijden. Maar projecteer zeker je eigen sportdromen niet op je kroost.

2. NIET TE VEEL DRUK

Druk je kind op het hart dat winnen niet alles is, dat het zich vooral moet amuseren. Inspanning is goed voor hun jonge lijfje, maar sport moet ook als ontspanning aanvoelen.

3. WEES NIET TE HALSSTARRIG

Durf de keuze van je kind te evalueren. Ga aan de start van een nieuw sportief seizoen altijd na of je zoon of dochter er nog zin in heeft en nog plezier beleeft aan zijn of haar sport.

4. GOED GERIEF

Investeer in goed sportmateriaal, of dat nu een goed paar basketbalschoenen of een nieuwe zwemuitrusting is. Je mag gerust af en toe iets nieuws kopen, als extra duwtje in de rug.

5. STIMULEER SPORTIVITEIT

Kweek je kind een sportieve houding aan als het aan competitie deelneemt. Je mag zeker meeleven en aanwezig zijn op wedstrijden, maar blijf wel beheerst. Toon ook dat je best blij mag zijn voor iemand anders, en dat een mindere prestatie het einde van de wereld niet is.

6. EVALUEER SAMEN

Vraag na een belangrijk sportief moment, zoals een wedstrijd of optreden, zeker aan je kind zelf hoe hij of zij het heeft ervaren. Was het leuk? Is hij of zij tevreden, of ligt er toch iets op de maag? Lukt het niet meteen na het sportevent, probeer het dan op een ander moment, na de grote vermoeidheid.

7. LUISTER EN KIJK

Blijf alert. Is je kind vaak moe, of is het bijvoorbeeld plots nogal met eten of gewicht bezig? Dan is er mogelijk meer aan de hand. Probeer altijd een goede balans tussen belasting, rust en draagkracht te bewaren.

8. HELP JE KIND GROEIEN

Loopt er iets niet zo lekker? Relativeer de frustratie zonder de zorgen te banaliseren. Luister aandachtig en wees geduldig. Wijs je kind op wat het wel al goed kan.

9. VERANDER INDIEN NODIG

Heeft je zoon of dochter er geen zin meer in? Ga na of hij of zij niet moe is of zich misschien niet goed voelt in de groep. Of misschien is het gewoon de sport op zich die geen voldoening meer geeft. Probeer de redenen voor het afhaken te achterhalen en wat je kunt doen om te helpen.

IMVISO-GINKA-500-Futsal-JR-bleu-fonce-PE

WAAROM IS SPORT OOK VOOR JE KROOST BELANGRIJK?

  • Sporten, maar ook buiten spelen, klimmen en ravotten, scherpt de motorische vaardigheden van kinderen aan.
     

  • Beweging is en blijft essentieel om overgewicht te vermijden.
     

  • Als je als kind sport hebt gedaan is de kans groter dat je er ook als volwassene een sportieve levensstijl op nahoudt.
     

  • Voelt een kind zich goed in een club en voelt hij dat hij de sport steeds beter kan, dan krijgt hij daar zelfvertrouwen van.
     

  • In een sportclub scherpt je kind ook essentiële sociale vaardigheden aan. Samen spelen, winnen en verliezen: dat is van onschatbare waarde.

NUTTIGE ACCESSOIRES

DRINKFLES+KINDEREN+ROZE.jpg
Badslippers+voor+zwemsport+jongens+Slap+
Kindersneakers+Falcon+blauw.jpg

ASSORTIMENT KINDEREN & VOETBAL