artikel1_1.jpg

BACK IN SHAPE, ONDANKS DE DRUKTE!

Barst jij ook van de goede voornemens? Laat voldoende beweging er alsjeblieft eentje van zijn, want dat zorgt voor een gezond lijf én hoofd. En nee, een drukke agenda is echt geen excuus. “Ga voor kwaliteit eerder dan voor kwantiteit en mik op regelmaat.”

 

Katrien De Smet is expert pilates en soft gym bij Decathlon en runt een pilatesstudio. “Twee jobs én twee kindjes: dat ik het druk heb is nogal een understatement”, glimlacht Katrien. “Ook ik vind het dus niet evident om voldoende tijd vrij te maken voor mijn eigen fitheid en gezondheid.” Want vergis je niet, een pilatesinstructeur sport niet mee tijdens de les. “Ik probeer mijn eigen sportmomenten ’s morgens in te plannen. Soms nog voor ik de eerste pilates les geef, om half zeven. Ik ben nogal een ochtendmens. Geldt dat niet voor jou? Plan dan je beweging op een moment dat voor jou wel haalbaar voelt.”

artikel1_2.jpg

GEZOND LIJF, GEZOND HOOFD
Sporten is pure zelfzorg voor Katrien: “Voor mij is het vanzelfsprekend, omdat ik gezond ouder wil worden. Het is even essentieel als goed eten, veel water drinken, voldoende slapen. Voor mij geldt dat het lijf gezond moet zijn voor het hoofd gezond kan zijn. Als je lichaam onrustig is, kan het onmogelijk rustig zijn in je hoofd. Bewegen is voor mij een graadmeter voor hoe het met mij gaat.”

KWALITEIT BOVEN KWANTITEIT
Om je goed in je vel te voelen, hoef je volgens Katrien geen grootse dingen te doen. “Bewegen kan eigenlijk heel klein zijn, als je het maar goed doet. Kwaliteit gaat voor mij boven kwantiteit. Liever tien minuten lang heel gefocust – en mindful – een aantal oefeningen uitvoeren dan snel even honderd crunches afwerken. Dan wordt het te veel routine zonder aandacht.” Katrien benadrukt dat je met de eenvoudigste oefeningen soms de grootste veranderingen in je lichaam teweegbrengt.

Wat je precies moet doen, dat leer je na een tijdje zelf. “De ene dag heb je er ongetwijfeld meer zin in dan de andere, maar dat is oké. Soms wil je tien minuten ademhalingsoefeningen doen, soms wil je een uur lang het beste van jezelf geven. Eigenlijk kun je perfect zelf aanvoelen wat je op een bepaald moment nodig hebt. Maar sla je bewegingsmoment niet te vaak over: regelmaat en onderhoud zijn heel belangrijk. Het bewegen gaat steeds vlotter en plots kun je het niet meer missen.

 

AAN DE SLAG

Double leg stretch. Neem je enkels vast en maak jezelf rond. Lift je borstbeen naar je buik en hou je ogen op je navel gericht. Adem in en strek je armen en benen op naar boven, maar hou je buik in en je borst en hoofd op. Adem uit en kom weer in je beginpositie.

Spine stretch forward. Zit rechtop, met je staartbeen naar de mat gericht en je kruin naar het plafond. Strek je benen voor je uit zonder in te zakken in je rug. Armen reiken naar voor. Adem in en maak je nog langer in je rug. Adem uit en krul jezelf naar voren alsof je over een grote bal reikt. Adem in en breng wervel voor wervel weer op één lijn, met als laatste je hoofd.

Leg pull front aka de plank. Begin op handen en knieën. Duw jezelf weg van de mat maar hou je hoofd in lijn met je rug. Schuif je bovenlichaam een klein beetje naar achter, strek je rechterbeen naar achter en plaats je voet. Doe hetzelfde met je linker. Als dit te zwaar is, doe je elk been afzonderlijk. Hou je onderbuik ingetrokken: je trekt je benen terug in je romp. Hou een aantal ademhalingen vol.

Leg pull back. Begin al zittend met je benen voor je uit. Duw je armen en handen achter je in de mat met je vingers naar je zitvlak of naar buiten gericht. Duw jezelf nu op naar boven maar blijf je onderbuik optrekken. Hou een aantal ademhalingen vol.

Kneeling side kick. Begin op je knieën en reik naar één kant met je bovenlichaam. Zet je hand neer en strek je andere arm uit naar het plafond. Hou je gewicht grotendeels in je romp om je pols te ontzien. Strek je bovenste been nu uit op heuphoogte en kick naar achter en naar voor zonder veel te schommelen in je bekken en schouder.


 

NUTTIGE ACCESSOIRES

Fitnessmat+pilatesmat+Comfort+M+grijs+18
Gymbal+blauw.jpg
Pilates+ring.jpg