artikel3_2.jpg

DOORBREEK DE FITNESS-SLEUR

Ken je dat? Begin januari koop je vol goede moed een fitnessabonnement of een paar fitnesstoestellen en -accessoires voor thuis aan en halfweg februari kijk je er al niet meer naar om. Hoe houd je de goesting erin en maak je van 2020 een écht sportief en gezond jaar?

 

Stephanie Mertens van Decathlon is helemaal thuis in de wereld van cardio en fitness. Dat je af en toe een motivatiedip ervaart om te fitnessen, is normaal. “Iedereen – zelfs de meest geoefende sporter – ervaart al eens een sportdipje.” Het allerbelangrijkste is volgens Stephanie wel dat je een sport zoekt waar je plezier aan beleeft. “Iets wat je echt leuk vindt, dus. Als je er de fun niet van voelt, hou je het zeker niet vol. En sport of beweging, dat gaat heel breed. Van de zachtste vorm van yoga tot de meest extreme durfsport: daar moet voor iedereen wel wat tussen zitten, toch?”

ZET HET IN JE AGENDA

Stephanie probeert wekelijks minstens drie keer te gaan fitnessen, al moet ze dit wel inplannen. “Als ik die momenten niet vastzet in mijn agenda, dan komt het er niet van. Je moet je daar echt naar organiseren.” Op zondagavond je weekagenda voor je leggen en sportmomenten op voorhand inplannen. Zo simpel kan het zijn. En het is van groot belang dat je sportmomenten tijdens drukke periodes net niet laat vallen. “Want sporten geeft je de nodige energie om de drukte de baas te blijven.”

artikel3_1.jpg

SPORT MET VRIENDEN

Ook de plek waar je sport is van belang. “Thuis sporten kan handig zijn, maar dan hangt het volledig van jezelf af. Een sportles of een aantal goede sportvrienden in de fitness kunnen je echt over de streep trekken als je er weinig zin in hebt. Zoek naar een sport- of fitnessclub waar je je goed voelt. Je kan je dan eventueel laten coachen zodat je de oefeningen juist uitvoert, je weet waarmee je precies bezig bent én hoe je variaties in je work-out kan brengen. Door een oefeningenreeks eens in parcoursvorm of tegen tijd uit te voeren, voelt het al als iets helemaal anders.”

Beperk je verder niet tot
één type oefeningen in de sportschool. Stephanie: “Sommige vrouwen zijn bijvoorbeeld geneigd om enkel cardio-oefeningen te doen, omdat die gelinkt worden aan vetverbranding. Maar afhankelijk van je doelstellingen, kan het ook helpen om wat krachttraining doen. Eenvoudige arm-, buik-, beenspieroefeningen, oefeningen met gewichtjes… kunnen ervoor zorgen dat je spieren wat zichtbaarder worden en alles wat strakker wordt.”

 

BETER IN JE VEL MET SPORT

Stephanie benadrukt tot slot nog dat sportsleur vaak samenvalt met hoe je je voelt. “Als je een mindere periode hebt - bijvoorbeeld tijdens een winterdipje - vind je moeilijker motivatie, maar dan moet je er juist zeker voor gaan. Sporten kan je helpen je beter in je lijf te voelen en uit je dipje te geraken.”

5 TIPS VOOR EEN JAAR ZONDER SPORTSLEUR

1.

Zorg voor voldoende variatie in je fitnessroutine. Afwisseling is de beste remedie tegen saaiheid. Werk dus niet telkens dezelfde toestellen af in de fitness, maar volg ook eens een groepsles of laat je inspireren door trainers op Instagram.

Begeleiding en coaching, zeker in het begin, kunnen wonderen doen. Sport kan best technisch zijn, dus het is belangrijk dat je het goed doet. Een blessure is namelijk een van de belangrijkste demotiverende factoren.

2.

3.

Meet jezelf af en toe een nieuwe sportlook aan. Een leuke outfit helpt altijd om sportmotivatie te vinden.

4.

Leg de lat niet te hoog en ga voor een realistisch doel. Wie begint met elke dag te sporten en meteen all the way te gaan, houdt niet vol. Ga niet te snel en kies voor rustige regelmaat.

5.

Combineer verschillende vormen van beweging, want ook dat houdt het leuk.

NUTTIGE ACCESSOIRES

Legging+voor+cardiofitness+dames+500+pri
Springtouw+500+blauw.jpg
Trampoline+voor+cardiofitness+FIT+TRAMPO
Crosstrainer+EL520+zelfaandrijvend.jpg