_RESIZE2000_KALENJI-KIPRUN-GPS-550-BLANC
_RESIZE_KALENJI-KIPRUN-GPS-550-BLANCHE-P

IEDEREEN KAN 10 KM LOPEN

Ken je het? Je gaat af en toe een toertje lopen, maar de routine blijft uit. Je blijft hangen op vijf kilometer, een toertje erbij lijkt moeilijk. En toch kan het deugd doen om die grens zachtjes aan te verleggen. Let’s go!

 

Joke Van den Bogaert is national sportsleader jogging bij Decathlon. Maar ze is lang niet enkel op het werk intensief met de loopsport bezig. Joke is een geoefend loper en trekt gemiddeld twee tot drie keer per week haar sportschoenen aan. “Mijn trainingsafstand varieert doorgaans tussen vijf en tien kilometer, maar dat loopt op wanneer ik voor een wedstrijd aan het trainen ben.” Halve marathons, de Antwerp 10 Miles: het zijn evenementen die geen geheimen meer kennen voor Joke. “Enkel een marathon heb ik nog niet gelopen, helaas. Ik ben twee keer geblesseerd geraakt in de laatste fase van de voorbereiding. Het blijft wel mijn ultieme loopdroom.”

_RESIZE_KALENJI-SHORT-KIPRUN-2-EN-1-FEMM

UPS & DOWNS ZIJN NORMAAL
Het was geen liefde op het eerst gezicht met lopen voor Joke. “Ik kreeg het virus pas echt te pakken nadat ik voor de eerste keer de Ten Miles had gelopen, ten voordele van Think Pink. Vlot zestien kilometer lopen, dat smaakte naar meer.” Lijkt het jou een onbereikbaar doel? “Weet dat lopen voor iedereen in ups & downs gaat. Ook voor mij voelt het soms als een verplichting. Dan is het vooral zaak om toch die schoenen aan te trekken. Ik zweer het je: het gevoel van voldoening achteraf is geld waard.”

GEEN EXCUSES: GAAN!
Tip nummer één dus: gewoon vertrekken. Heb je een loopje gepland maar heb je er geen zin in? Ga toch maar op pad. Joke: “Enkel bij stortregen, pas ik. Voor miezer of kou kan je je kleden.” Joke loopt zelfs het liefst in de kou of in de sneeuw, omdat ze sporten bij warm weer niet zo goed verdraagt. “En wanneer het regent zit er net heel veel zuurstof in de lucht.” Belangrijk? “Ontdek wat jouw favoriete sportmoment is en stem je agenda daarop af”, aldus Joke. “Ik ben een ochtendsporter, ’s avonds kom ik er mijn zetel niet voor uit. Om zes uur opstaan en gaan lopen? I love it, het geeft me energie voor de hele dag.”

WERK TOE NAAR EEN LOOPEVENT

Joke merkt ook dat een sportief doel haar helpt om vol te houden. Wil je rustig opbouwen naar tien kilometer? Bekijk dan of er binnen een aantal maanden een loopwedstrijd is gepland van die afstand, en schrijf je eventueel al in. “Zorg dat het doel haalbaar is, want opbouwen is heel belangrijk om blessureleed te vermijden. En goed getraind een wedstrijd lopen is veel leuker dan compleet doodgaan.

_RESIZE_KALENJI-CHAUSSURES-KIPRUN-KS-LIG

AFWISSELING DOET LOPEN

Wil je volhouden en met plezier toewerken naar die eerste tien kilometer, wissel dan ook de locatie van je trainingen af. Ga actief op zoek naar leuke parken of een andere mooie loopomgeving, en werk niet telkens hetzelfde rondje af. “Ik luister verder graag naar muziek tijdens het lopen”, aldus Joke, “en tijdens ellenlange (marathon)trainingen houden podcasts me op de been. Die houden langer mijn aandacht vast.”

GRENZEN RESPECTEREN

Finale opbouwtip? “Luister naar je lijf! Het is oké om af en toe rust te nemen. Signalen als moeheid, futloosheid of stijfheid die niet overgaat of verergert tijdens het lopen zijn tekenen aan de wand. Een week of twee stoppen met trainen doet niet al je voorgaande inspanningen te niet. En slaap voldoende, drink voldoende en let op je voeding. Zo ben je er fysiek helemaal klaar voor.”

EEN TRAININGSSCHEMA HOUDT JE OP KOERS

Joke traint graag met een schema als ze naar een sportief doel toewerkt, en ze raadt het iedereen aan. Een schema houdt je allereerst verantwoordelijk. En het is completer: “In een schema wordt het soort trainingen op een logische manier afgewisseld. Zo zit er al eens een intervaltraining of snelheidstraining in. Om van een ‘normale’ basisconditie – lees: je kunt een vijftal kilometer aan een stuk lopen – op te bouwen naar tien kilometer, trek je best acht weken uit. De Decathlon Coach-app biedt allerhande goede gratis schema’s, voor verschillende sportieve doelen.”

NUTTIGE ACCESSOIRES

Smartphonearmband+groot+hardlopen+zwart.
Joggingschoenen+voor+dames+Run+Support+g
Hardloophorloge+met+gps+en+hartslagmetin
Hardloopbeha+Comfort+lichtroze.jpg

ASSORTIMENT LOOPKLEDIJ