artikel4_2.jpg

HERSTELLEN VAN BURN-OUT? BEWEGEN DOET WONDEREN

Een tegenslag zoals een burn-out deelt een ferme tik uit: je voelt je zowel fysiek als mentaal uit vorm en hebt plots minder vertrouwen in je lijf. Milde beweging is heel heilzaam in het herstelproces en helpt je op weg naar hernieuwde veerkracht.

 

Marie Heupgen is yogadocente en verkoopster bij Decathlon Bergen. Ze is ervan overtuigd dat het van groot belang is om weer in beweging te komen na een burn-out. “Vooral yoga kan een meerwaarde zijn, omdat het op lichaam én geest werkt en je leert om je aandacht naar jezelf te richten. Beweging helpt om gewrichten en pezen soepeler te maken, het versterkt dieperliggende spieren en het brengt de geest tot rust. Daarnaast bevordert het onder meer de bloed- en lymfecirculatie.”

artikel4_1.jpg

AANDACHT BEWEGEN
Decathlonambassadrice Mounira Bazzi, werkzaam als yogatherapeut en -psycholoog, gelooft ook dat aandachtige beweging absoluut cruciaal is voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. “Zeker als je kampt met een chronische ziekte, verzwakking of een verminderde weerstand. Elke vorm van beweging geeft je hart en brein een boost. Het zorgt ervoor dat er endorfines vrijkomen die helpen stress en onrust te verminderen. Hoe sterker je je voelt in je eigen lichaam na een burn-out of een andere ziekte, des te energieker, zelfverzekerder en blijer je zal zijn.”

MILD ZIJN VOOR JEZELF
Waar moet je zoal rekening mee houden als je sport wil opnemen in je herstelproces? “Leeftijd is alvast geen obstakel om te beginnen”, aldus Marie. “Wel moet je rekening houden met je fysieke capaciteiten, zoals je lenigheid en conditie. En dat is best een uitdaging: geduld hebben en jezelf leren accepteren, met je beperkingen. Het kan zijn dat je fysieke capaciteit niet meer is wat het is geweest, maar geraak niet gefrustreerd als iets niet lukt. Als je bewust blijft van al het goeds dat beweging je kan brengen, dan is het makkelijker om de motivatie vast te houden.”

Als je herstelt van een burn-out, kan je te kampen hebben met vermoeidheid, pijn of een gebrek aan motivatie. Het kan ook zijn dat je het vertrouwen in je lichaam een beetje kwijt bent. “Weet dat je niet alleen bent”, zegt Mounira. “Probeer positief te denken en wees mild voor jezelf.” Er gewoon aan beginnen is al dapper genoeg. “ Overleg wel met je huisarts wat kan. Best ben je fysiek hersteld vooraleer je begint te sporten of een sportactiviteit weer oppikt. Een trainer of leraar kan je eventueel op weg helpen of een aangepaste work-out samenstellen. Wanneer je voelt dat je een sport of bewegingsvorm gevonden hebt die bij je persoonlijkheid en fitheidsniveau past, kan je een sportvriend zoeken. Dat helpt altijd om de goesting erin te houden.”

MOUNIRA'S TIPS VOOR MEER MOTIVATIE

  • Plan op zondag in wanneer je zou willen sporten: de dag en ook het tijdstip. Zo maak je een afspraak met jezelf.
     

  • Begin rustig en introduceer tien tot vijftien minuten beweging in je dag. Respecteer daarbij je eigen fitheid. Een wandeling in je straat misschien? Of een paar minuten stoelyoga?
     

  • Wandel of fiets in plaats van de auto te nemen. Of stap een halte vroeger van de bus, tram of metro af en wandel de rest.
     

  • Plan een activiteit in met familie en/of vrienden.
     

  • Niet zo’n sporter? Probeer eens te dansen, tuinieren, hiken of doe een sessie yin yoga of restorative yoga.
     

  • Probeer zitactiviteiten, voor de computer of televisie bijvoorbeeld, in tijd te beperken. Een halfuur minder heeft al een groot effect.
     

  • Sluit elke dag gedurende drie minuten je ogen. Het is een zachte kennismaking met de voordelen van meditatie en het helpt je lichaam ontspannen.
     

  • Let op je voeding. Gezonde voeding speelt een rol voor je energieniveau en je algemene en mentale gezondheid.
     

  • Sta elke ochtend tien minuutjes vroeger op en schrijf in een journal. Zelfs als schrijven helemaal nieuw voor je is, zal je na een tijdje het effect voelen. Een kleine intentie voor de dag neerschrijven is al voldoende: een maaltijd koken, een vriend opbellen, balans voelen, een wandeling maken…
     

  • Lees elke avond een paragraaf in een boek voor je naar bed gaat.

     

NUTTIGE ACCESSOIRES

TAPIS+YOGA+DOUX+CONFORT+8+MM+BORDEAUX.jp
SWEAT+RELAXATION+YOGA+FEMME+ROSE+CHINE.j
ZAFU+COUSSIN+DE+YOGA+ET+MEDITATION+GRIS+
Dameslegging+in+biokatoen+voor+zachte+yo