artikel2_2.jpg

GA STRESS TE LIJF MET THUISYOGA

Krijg je je hoofd soms niet stil in alle drukte of heb je soms een opgejaagd gevoel? Iedereen kampt wel eens met stress, maar je blijft er best niet mee zitten. Wil je er een gezonder en stressvrijer jaar van maken, dan is yoga een toegankelijke manier om je spanningen aan te pakken.

 

“Yoga is laagdrempelig. Je kunt beginnen met heel eenvoudige, kleine oefeningen. En die kleine oefeningen kunnen al een groot effect hebben.” Aan het woord is Joke Decommer, yoga-expert bij Decathlon. “De impact van yoga hangt af van persoon tot persoon en van de intentie waarmee je eraan begint. Al bevelen zelfs dokters vandaag yoga aan om te ontspannen. Dat het stress helpt te reduceren, staat dus wel vast.” Voor Joke zorgt yoga ook voor structuur in haar leven. “Vooral op momenten die stressvoller zijn, is het goed om terug te keren naar de essentie en heel bewust je lichaam te voelen. Zo pik je sneller stresssignalen op.”

artikel2_1.jpg

DURF EXPERIMENTEREN

Moet je naar de yogales voor je thuis van start gaat? “Dat kan zeker, maar als je luistert naar je lichaam en telkens heel bewust je matje uitrolt, kan je niet veel fout doen. Creëer een yogaruimte in huis en probeer een routine te kweken. Begin met wat comfortabel aanvoelt en ga van daaruit verder. Want uiteindelijk zijn het wel de oefeningen die je het moeilijkst vindt die je het meest zullen bijbrengen. Ga weerstand dus niet uit de weg.”Yoga is dan wel makkelijk op te starten, het is geen quick fix. “Het vergt enige volharding en wat experimenteren tot je weet welke yogavorm echt bij je past.” Maar elke dag vijf of tien minuten, ook en vooral op momenten dat het moeilijk lijkt, dat kan volgens Joke echt wonderen doen. “Voor iedereen. Uit het buffet dat yoga is, kan iedereen zijn gerechtjes kiezen.”

BEWEEG

Start je dag met enkele yogahoudingen om wakker te worden, je bloed te laten stromen en je metabolisme op gang te brengen. In yoga flows zoals vinyasa of ashtanga voer je een reeks houdingen uit op het ritme van je ademhaling. De zonnegroet is bijvoorbeeld een heel complete reeks van houdingen, waarin alle grote spiergroepen aan bod komen. Een perfecte opwarmer of energizer.

ADEM

Door je aandacht naar binnen te richten en te focussen op een bepaald ademhalingsritme of een bepaalde techniek, kalmeert je zenuwstelsel en daalt je stressniveau. Ga comfortabel zitten. Adem bewust in door je neus en uit door je mond. Voel de ademhaling in je buik. Tel het aantal seconden dat je inademing duurt en maak je uitademing dubbel zo lang. Door het rustige tempo van je ademhaling schakelt je lichaam automatisch een aantal versnellingen lager.
 

MEDITEER
Mediteren lijkt misschien wat minder evident, maar
ook dit kun je leren. Het vergt soms wat oefening om de juiste methode en het juiste moment te vinden. Apps als Headspace, Insight Timer of Calm zijn een leidraad. Een tip: zet even door in het begin, na enkele sessies wordt het makkelijker.

LAAT JE ONDERSTEUNEN

Kies ‘s avonds voor een trage yogavorm zoals yin of restorative yoga. Door poses lang aan te houden, ga je ontspannen. Bij restorative yoga ben je heel zacht voor je lichaam en ondersteun je jezelf met kussens, blokjes, riemen en dekens. Yoga Nidra gaat nog een stapje verder. Het is een lange ontspanningsoefening, bijna een meditatie, die je ook perfect in je bed kunt doen. Nadien slaap je zalig.

LIG

Ga comfortabel op je rug liggen. Lig stil, beweeg niet, maar probeer wel bewust te blijven en zeker niet in slaap te vallen. Door die ‘simpele’ houding een vijftal minuten bewust aan te houden reset je als het ware je systeem. Savasana is een vaste traktatie op het einde van elke yogales. Letterlijk betekent het ‘lijkhouding’. Maar ook buiten die yogalessen heeft de pose een heel aardende en ontspannende werking. Durf ook te variëren, laat je benen steunen tegen de muur, of ga eens op je buik liggen met je handen onder je voorhoofd.

DE BASIS

NUTTIGE ACCESSOIRES

TAPIS+YOGA+DYNAMIQUE+GRIP+3+MM+VERT.jpg
SANGLE+DE+YOGA+GREGE+EN+COTON+ISSU+DE+L+
BRIQUE+YOGA+MOUSSE+GRIS+BLEU+LARGE.jpg
ZAFU+COUSSIN+DE+YOGA+ET+MEDITATION+GRIS+