_resize_OXELO-FIT3-JR--noir-orange---005
_resize_OXELO-FIT3-JR--noir-orange---005

ZO VIND JE EEN BUITENSPORT DIE BIJ JE PAST

Je hebt de eerste lentekriebels misschien al op je snoet gevoeld. En zowaar misschien zelfs een heel klein beetje goesting gekregen om een nieuwe sport op te pikken. Tip? Laat het een buitensport zijn, want dat biedt heel wat voordelen.

 

Sam De Waele werkt op de fitnessafdeling van Decathlon en is daarnaast actief als ‘movement coach’. “Een nieuwe sport kiezen is op zich niet zo moeilijk. De uitdaging is die nieuwe sport ook volhouden.” Mensen denken bij buitensport volgens Sam nogal snel aan lopen. “Maar dat is lang niet de enige optie om fitter te worden. Doe je het niet graag, zoek dan iets anders. Elke sport biedt gezondheidsvoordelen.”

BUITEN ALS REGEL

Voor Sam is het simpel: kan je een sport buiten beoefenen, doe dat dan ook. “Met je auto naar een fitnesscentrum rijden om te trainen op een loopband… ik vind het een beetje absurd. En regen of kou vind ik geen goede reden om binnen te blijven. Investeer in beschermende kledij en trek eropuit. Een plensbui kan me echt niet tegenhouden: ik vind het zalig om dan te lopen.”

_resize_ARTENGO-TABLE-PPT-500-OUTDOOR-GR

FUNFACTOR

En hoe selecteer je nu die buitensport die bij je past? Sam: “Kies vooral wat je leuk vindt! De funfactor is essentieel. Enkel als je een sport graag doet, ben je gemotiveerd om vol te houden.” Moet je dan geen rekening houden met je lichamelijke limieten? “Eigenlijk heb je heel veel opties, hoor. Wandelen, fietsen, lopen: het zijn courante buitensporten die zowat iedereen kan beoefenen. Met rug- of knieklachten zou ik niet meteen met lopen starten, maar misschien lukt het na wat herstellende en verstevigende trainingen later wel.”

GOUWE OUWE: FIETSEN

Fietsen blijft populair, en volgens Sam ook volkomen terecht. “Dat moet niet per se met de koersfiets, hé. De fiets is gewoon een fantastische keuze als dagelijks vervoersmiddel. Wie de fiets gebruikt voor woon-werkverkeer is heel goed bezig. Niet enkel voor het milieu, vooral ook voor de gezondheid. Het wordt zo vaak onderschat, maar fietsen is de perfecte cardiotraining. Bovendien ben je de helft van je werkzorgen al vergeten eenmaal je thuis bent. Te voet naar de winkel gaan, veel rondlopen op het werk: ook dat is belangrijk. Je verbrandt met die ‘kleine’ bewegingen al snel 500 calorieën per dag en spaart er dus een training mee uit.”

_resize_weighted-bag---006-----Expires-o

OUTDOOR FITNESS

Maar denk bij buitensporten gerust out of the box. Wist je bijvoorbeeld dat je ook buiten aan krachttraining kunt doen? Sam: “Je ziet het bij steeds meer fitness- en crossfitclubs. Van zodra het weer het toelaat, trekken ze voor hun groepslessen naar buiten.” Met het juiste materiaal kan je volgens Sam ook zelf makkelijk aan de slag. Denk daarbij aan dumbbells, een weerstandsband. Of al eens gedacht aan touwtjesspringen als conditietraining? “Af en toe een nieuw speeltje kopen is wel leuk, omdat het voor afwisseling in je work-outs zorgt.” Al lukt het ook zonder materiaal. “Je kunt zoveel goede oefeningen doen met enkel je lichaamsgewicht.”

NINETIES-STIJL

Je merkte het misschien al: nineties-wieltjes sporten zijn aan een revival bezig. “Denk hierbij aan skeeleren, skaten, rolschaatsen…”, aldus Sam. “Sommige mensen vinden het gewoon een veel leukere optie dan lopen. Skeeleren is trouwens minder belastend dan lopen, maar het vergt wel meer oefening. Je moet wat techniek aanleren, om gezwind te kunnen stoppen bijvoorbeeld. Ook moet je op goede asfaltwegen kunnen trainen.”

ZOMERSPORTEN

Meer seizoensgebonden zijn de buitenbalsporten. “Traditioneel denken we dan aan voetbal of rugby, maar ook basketten kan je buiten.” Trommel een groepje sportvrienden op, investeer in een goede basketbal en ga spelen. En natuurlijk, in de lente en zomer zijn ook watersporten als surfen, kajakken, buitenzwemmen een toffe optie.”

_resize_TARMAK-panoplie---045-----Expire

3 REDENEN WAAROM HET GOED IS OM

BUITEN TE SPORTEN

Sporten met de zon op je snoet is al helemaal heilzaam: het verbetert je humeur en zorgt voor de nodige opname van vitamine D. Let op, smeer je goed in tijdens het sporten!

Buiten sporten, en dan zeker in een groene omgeving, helpt om stress te verminderen. Nog meer gezondheidswinst dus.

3.

2.

1.

Frisse buitenlucht doet zoveel deugd! Uit onderzoek is gebleken dat mensen die buiten sporten zich vitaler voelen dan wanneer ze diezelfde activiteit binnen zouden beoefenen.

NUTTIGE ACCESSOIRES

Springtouw+100+volwassenen+zwart.jpg
Compact+Fins+kegelspel.jpg
Fitnessmat+pilatesmat+Comfort+M+grijs+18
Step+voor+volwassenen+Town+7+XL+lichtgro
Opblaasbaar+touring+supboard+voor+beginn

ASSORTIMENT BUITENSPORT